Kansen creëren in de klas – didactiek die écht verschil maakt
Hoe zorg je ervoor dat élke leerling tot zijn recht komt? In elke klas zitten leerlingen met verschillende achtergronden, vaardigheden en thuissituaties. Als leraar kun je met kleine, bewuste didactische keuzes het verschil maken. Want gelijke kansen ontstaan niet vanzelf – ze worden mogelijk gemaakt in de dagelijkse onderwijspraktijk.

dinsdag 10 februari 2026
Gelijke kansen in de klas: Houding, inhoud en didactiek
Veel leraren zien didactiek en gelijke kansen als aparte thema’s, terwijl ze juist onlosmakelijk verbonden zijn. Kleine keuzes in de klas – zoals aan wie je vragen stelt, hoe je iedereen aan het denken zet of hoe je groepswerk organiseert – maken het verschil tussen leerlingen laten groeien of hun kansen onbewust beperken.
Tijdens dit webinar leer je houding, inhoud en didactiek kennen als drie invalshoeken om concreet te werken aan gelijke kansen. In alle lessen die je geeft, in alle concrete situaties of didactische thema’s, komen ze alle drie aan bod. We maken het meteen concreet voor het thema iedereen hard aan het denken zetten. Een ‘standaard’ of ‘klassieke’ organisatie van een les levert immers drempels op voor leerlingen uit kansengroepen. Hoe zit dat precies en wat kan je als leraar doen om alle leerlingen hard aan het denken te zetten?
Voor wie
Voor docenten in het voortgezet onderwijs die hun lespraktijk willen verdiepen en bijdragen aan een leeromgeving waarin iedere leerling gezien én gehoord wordt.
Bestel het boek Gelijke kansen in de klas, of download het gratis, via www.gelijkekansenindeklas.be
Leervoorkeuren

Kennis verwerven

Online
Bijeenkomst
Tijd: | 19.30-21.00 uur |
Locatie: | ONLINE: de toegangslink volgt uiterlijk een dag tevoren |
Doelgroep: | Docenten vo |