Voorkomen en effectief aanpakken van probleemgedrag

Iedere leerkracht herkent het: leerlinggedrag dat je soms moeilijk kunt plaatsen. Hoe ga je daarmee om? Tijdens de Gedragsparade po duiken we in de oorzaken, aanpak en preventie van probleemgedrag. Met een inspirerende lezing van gedragsdeskundige Kees van Overveld en praktijkgerichte workshops krijg je nieuwe inzichten én concrete handvatten voor in jouw klas.

woensdag 18 maart 2026

Lezing Kees van Overveld

Voorkomen en aanpakken van probleemgedrag – Emotionele competentie als sleutel

Hoe voorkom je probleemgedrag? Door te focussen op de de leraar en de leerling. Tijdens deze lezing ontdek je hoe jij vanuit rust, helderheid en betrokkenheid de regie kunt nemen. Zo creëer je een veilige leeromgeving als basis voor cognitieve- én sociaal-emotionele ontwikkeling. In het tweede deel van de lezing verschuift de focus naar de emotionele competentie van de leerling. Leerlingen die emotioneel vaardig zijn, staan sterker in sociale interacties en het omgaan met frustraties en conflicten. Daarbij komen actuele zorgelijk ontwikkelingen aan bod, zoals de soms intense emoties bij meisjes in de bovenbouw. Ook identiteitsproblemen en gedragskwesties bij jongens (mede onder invloed van polariserende rolmodellen zoals Andrew Tate) worden besproken. 

 

Programma

14.00 uur Inloop
14.30 uur Interactieve lezing: Kees van Overveld
15.30 uur  Paradepauze
15.50 uur Workshopronde
17.00 uur Einde

 

 

Workshops

Tijdens de Gedragsparade kun je één workshop kiezen over de volgende onderwerpen.

 

Leerlingen bespreken als het ingewikkeld wordt

Gedrag zie je, maar wat zit erachter? Maak kennis met het BeGRP-stappenplan van de Universiteit Leiden: een werkwijze om gedrag beter te begrijpen en daarop te handelen. Verplaats je in het perspectief van de leerling en ontdek wat helpend is, wat het gedrag mogelijk in stand houdt en hoe je patronen kunt doorbreken. 

 

Grip op je emoties – Emotionele veerkracht in het onderwijs

Het onderwijs is prachtig, maar intensief. Het is essentieel om goed om te kunnen gaan met je eigen emoties. Wie deze herkent, erkent en reguleert, verlaagt het stressniveau én draagt bij aan een veilig, positief leerklimaat. Leer jouw emotionele competentie centraal te stellen en te reflecteren op je emotionele reactie en ontvang handvatten om emoties te duiden en bespreekbaar te maken. 

 

Traumasensitief lesgeven 

Sommige leerlingen dragen onzichtbare bagage met zich mee. In deze workshop leer je hoe je kunt aansluiten bij kinderen die stress of trauma ervaren. Je ontdekt wat trauma doet met het brein en gedrag, en hoe jij als leraar hiermee om kunt gaan.

 

Autismebelevingscircuit 

Ervaar hoe het is om autisme te hebben. Tijdens dit korte autisme belevingcircuit krijg je een indruk hoe het voelt om de wereld te ervaren met autisme. JLeeer met je hoofd, maar vooral met je zintuigen en gevoel. Een waardevolle kennismaking die aanzet tot meer begrip, empathie en handelingsgericht denken.



Leervoorkeuren

Participeren
Participeren
Kennis verwerven
Kennis verwerven
Oefenen
Oefenen

Bijeenkomst

Tijd: 14.00 - 17.00 uur
Locatie: KC Balans, Klaverveld 5 Den Haag
Doelgroep: leraren en oop po
Kosten:

Aan deze activiteit zijn voor deelnemers geen kosten verbonden. 

Annuleren:

Annulering tot 1 week voor de bijeenkomst is kosteloos, hierna zal €25,- in rekening worden gebracht bij de school voor reeds gemaakte kosten.

Meld je aan