Voorkomen en effectief aanpakken van probleemgedrag
Iedere leerkracht herkent het: leerlinggedrag dat je soms moeilijk kunt plaatsen. Hoe ga je daarmee om? Tijdens de Gedragsparade po duiken we in de oorzaken, aanpak en preventie van probleemgedrag. Met een inspirerende lezing van gedragsdeskundige Kees van Overveld en praktijkgerichte workshops krijg je nieuwe inzichten én concrete handvatten voor in jouw klas.

woensdag 18 maart 2026
Lezing Kees van Overveld
Voorkomen en aanpakken van probleemgedrag – Emotionele competentie als sleutel
Hoe voorkom je probleemgedrag? Door te focussen op de de leraar en de leerling. Tijdens deze lezing ontdek je hoe jij vanuit rust, helderheid en betrokkenheid de regie kunt nemen. Zo creëer je een veilige leeromgeving als basis voor cognitieve- én sociaal-emotionele ontwikkeling. In het tweede deel van de lezing verschuift de focus naar de emotionele competentie van de leerling. Leerlingen die emotioneel vaardig zijn, staan sterker in sociale interacties en het omgaan met frustraties en conflicten. Daarbij komen actuele zorgelijk ontwikkelingen aan bod, zoals de soms intense emoties bij meisjes in de bovenbouw. Ook identiteitsproblemen en gedragskwesties bij jongens (mede onder invloed van polariserende rolmodellen zoals Andrew Tate) worden besproken.
Programma
14.00 uur | Inloop |
14.30 uur | Interactieve lezing: Kees van Overveld |
15.30 uur | Paradepauze |
15.50 uur | Workshopronde |
17.00 uur | Einde |
Workshops
Tijdens de Gedragsparade kun je één workshop kiezen over de volgende onderwerpen.
Leerlingen bespreken als het ingewikkeld wordt
Gedrag zie je, maar wat zit erachter? Maak kennis met het BeGRP-stappenplan van de Universiteit Leiden: een werkwijze om gedrag beter te begrijpen en daarop te handelen. Verplaats je in het perspectief van de leerling en ontdek wat helpend is, wat het gedrag mogelijk in stand houdt en hoe je patronen kunt doorbreken.
Grip op je emoties – Emotionele veerkracht in het onderwijs
Het onderwijs is prachtig, maar intensief. Het is essentieel om goed om te kunnen gaan met je eigen emoties. Wie deze herkent, erkent en reguleert, verlaagt het stressniveau én draagt bij aan een veilig, positief leerklimaat. Leer jouw emotionele competentie centraal te stellen en te reflecteren op je emotionele reactie en ontvang handvatten om emoties te duiden en bespreekbaar te maken.
Traumasensitief lesgeven
Sommige leerlingen dragen onzichtbare bagage met zich mee. In deze workshop leer je hoe je kunt aansluiten bij kinderen die stress of trauma ervaren. Je ontdekt wat trauma doet met het brein en gedrag, en hoe jij als leraar hiermee om kunt gaan.
Autismebelevingscircuit
Ervaar hoe het is om autisme te hebben. Tijdens dit korte autisme belevingcircuit krijg je een indruk hoe het voelt om de wereld te ervaren met autisme. JLeeer met je hoofd, maar vooral met je zintuigen en gevoel. Een waardevolle kennismaking die aanzet tot meer begrip, empathie en handelingsgericht denken.
Leervoorkeuren

Participeren

Kennis verwerven

Oefenen
Bijeenkomst
Tijd: | 14.00 - 17.00 uur |
Locatie: | KC Balans, Klaverveld 5 Den Haag |
Doelgroep: | leraren en oop po |
Kosten: | Aan deze activiteit zijn voor deelnemers geen kosten verbonden. |
Annuleren: | Annulering tot 1 week voor de bijeenkomst is kosteloos, hierna zal €25,- in rekening worden gebracht bij de school voor reeds gemaakte kosten. |