Hoe ziet een robot eruit?
Doe even je ogen dicht en bedenk hoe een robot eruit ziet. Bedenk vervolgens wat deze robot doet. Grote kans dat de robot in je gedachten lijkt op een mens. Twee armen, twee benen, een lijf, een hoofd en ogen. En wat zou deze robot moeten doen? De afwas? Afstoffen? Nakijken? Klusjes die we zelf niet zo leuk vinden!
Raymond Trippe
Beleidsadviseur Onderwijskwaliteit en Innovatie
Hoe ziet een robot eruit?
Doe even je ogen dicht en bedenk hoe een robot eruit ziet. Bedenk vervolgens wat deze robot doet. Grote kans dat de robot in je gedachten lijkt op een mens. Twee armen, twee benen, een lijf, een hoofd en ogen. En wat zou deze robot moeten doen? De afwas? Afstoffen? Nakijken? Klusjes die we zelf niet zo leuk vinden!
Mijn beeld van een robot heb ik waarschijnlijk gevormd uit de Donald Duck. Een robot met twee rode lampjes als ogen, een antenne op z’n hoofd, een blikkerige stem en ongetwijfeld ging er van alles mis. Daarna is dit beeld aangevuld door beelden van robots uit films. In die robots moesten toen nog mensen passen om ze te laten bewegen. Niet zo raar dus dat ze op mensen lijken.
Er wordt nu door verschillende bedrijven gewerkt aan robots die op mensen lijken. Op het internet zijn veel video’s van dit soort robots te vinden. Wat kunnen deze robots? Dingen die wij als mens ook kunnen, bijvoorbeeld een glas limonade inschenken of een eitje bakken. En dat is eigenlijk best knap voor een robot. Alleen al een ei pakken zonder dat dit breekt is een hele klus.
Gaan we deze robots ook in het onderwijs zien?
Misschien… maar onderwijs is mensenwerk. Onze taken kunnen slecht worden overgenomen door robots. Toch werken er al veel robots in het onderwijs. Robots die je niet ziet, denk aan slimme software en ChatGPT. Deze robots helpen om ons werk beter te doen. Niet overnemen maar samen het werk beter doen.
Vanuit Lucas Onderwijs zijn we samen met NOLAI (Nationaal Onderwijs Lab AI), Snappet en 25 van onze scholen een groot onderzoek gestart naar hoe AI kan helpen bij het rekenonderwijs. Deze ‘robot’ helpt leraren nu al bij het plannen van de rekenlessen. Wat is de gewenste volgende stap voor een leerling en de groep? We onderzoeken niet alleen of de slimme software goed werkt, maar ook wat dit betekent voor het pedagogisch didactisch handelen.
We hoeven dus niet bang te zijn dat robots onze banen in het onderwijs overnemen. Maar we mogen wél nieuwsgierig zijn naar wat ze ons kunnen brengen. AI is een nieuwe collega. Een collega die nog veel moet leren, net als onze leerlingen.
Ben je benieuwd hoe AI ons onderwijs versterkt – en hoe we samen leren mét én over AI? Kom dan op 24 september naar de AI-conferentie van Lucas Onderwijs.
Meer informatie en aanmelden: