Het ABC van motivatie in onderwijs
Moet je als leraar kiezen tussen welbevinden of presteren? En met welke ingrepen verhoog je de motivatie van je leerlingen? In het onderwijs willen we dat leerlingen niet alleen leren, maar zich ook goed voelen. Om dit te bereiken, is een motiverend leerklimaat essentieel. In de praktijk blijkt dit echter een uitdaging – het wordt dan ‘moet-iveren’ in plaats van motiveren.

dinsdag 24 maart 2026
In dit webinar gaat Maarten Vansteenkiste dieper in op de zelfdeterminatietheorie, met de drie psychologische basisbehoeften: Autonomie, verBondenheid en Competentie. Deze vormen de fundamenten voor duurzame en kwaliteitsvolle motivatie. Door systematisch aandacht te schenken aan dit ABC, hoeven excellentie en welzijn niet tegenover elkaar te staan, maar versterken ze elkaar juist. Aan de hand van praktijkvoorbeelden leer je de basisprincipes van dit model kennen en maak je kennis met het leraarkompas, een praktisch kader met een scala aan motiverende strategieën.
Dit webinar biedt een verfrissende en wetenschappelijk onderbouwde kijk op hoe jij in jouw rol kunt bouwen aan sterker, gemotiveerder onderwijs!
Bij dit webinar zijn ook collega's die bij een ander bestuur werken welkom. Je kunt je gewoon aanmelden via onderstaande aanmeldknop en bij organisatie jouw organisatie invullen.
Leervoorkeuren

Kennis verwerven

Online
Bijeenkomst
Tijd: | 19.30-21.00 uur |
Locatie: | ONLINE: de toegangslink volgt een dag tevoren |
Doelgroep: | Collega's in het po en vo van Lucas Onderwijs |
Kosten: | Aan deze bijeenkomst zijn geen kosten voor de deelnemer verbonden. |