Boeken

De Lucas Boekenclub is een leernetwerk waarin professionals, vanuit alle lagen bij Lucas Onderwijs, kunnen participeren. Op dit moment bestaat de groep uit zo´n 20 enthousiaste leden. Juist de diversiteit biedt garantie voor boeiende gesprekken. En ook de onderwerpen die zij bespreken zijn uiteenlopend: van wat er gebeurt in de klas tot internationale ontwikkelingen in het onderwijs. Basis voor deze gesprekken zijn de boeken die de leden vier keer per jaar lezen. Om beurten geven de deelnemers de bijeenkomsten vorm. Daardoor groeit het enthousiasme, de groepssamenstelling én de kennis over de gelezen boeken. 

Hieronder kun je de verslagen bekijken van de onlangs gelezen boeken.  

Boekverslag – De wereld in kinderboeken

Het boek De wereld in kinderboeken – leesbevordering in de klas neemt de lezer mee in de kleurrijke wereld van kinderboeken en laat zien hoe lezen een levendige, betekenisvolle plek kan krijgen binnen het onderwijs. Centrale thema’s zijn het vergroten van leesplezier en taalvaardigheid bij kinderen, aan de hand van praktische voorbeelden, tips en inspirerende initiatieven uit de schoolpraktijk.

 

Het boek opent met het verhaal van een school waar lezen is uitgegroeid tot een van de belangrijkste speerpunten. Leerkrachten volgen opleidingen tot lees- en taalcoördinator, de schoolbibliotheek bloeit op en verjaardagen worden gevierd met boekenbonnen om de boekencollectie verder uit te breiden. In de onderbouw wordt gewerkt met thematische leesmethodes, terwijl in de midden- en bovenbouw steeds meer aandacht uitgaat naar begrijpend lezen, woordenschat en verdieping.

 

De kracht van De wereld in kinderboeken ligt in de praktische toepasbaarheid. Zo wordt aandacht besteed aan het bespreken van auteurs en illustratoren, aan het klassikaal lezen van krantenartikelen tijdens ‘Koffie en Krant’, en aan andere inspirerende initiatieven zoals ‘Heel de klas leest’, waarbij alle leerlingen hetzelfde boek lezen. Ook moderne middelen zoals podcasts – waaronder De waanzinnige podcast – krijgen een plek als middel om leerlingen te prikkelen en te betrekken bij verhalen.

 

Daarnaast bevat het boek talloze creatieve suggesties om leerlingen actief te betrekken bij boeken: laat hen boeken beoordelen met sterren, maak een ‘Bookflix’-wand of een ‘Boeken-uit’-schriftje, en geef ruimte om gevoelens en gedachten over verhalen vast te leggen in een boekenschrift. Lezen wordt zo meer dan techniek; het wordt beleving, betekenis en verbinding.

 

De wereld in kinderboeken is daarmee een inspirerende gids vol ideeën voor leerkrachten die lezen een centrale plek willen geven in hun klas. Het is een ode aan verhalen, aan nieuwsgierige kinderen en aan de magie van samen lezen – precies dat wat het onderwijs zo waardevol maakt.